طراحی باغ و پارک کودک با تأکید بر تقویت هوش طبیعتگرای گاردنر |
کد مقاله : 1106-GREENSPACE |
نویسندگان |
نعیمه کبیری * گروه مشاوره و روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی قم |
چکیده مقاله |
فضای سبز محیطی طبیعی، پویا و غنی است که در آموزش و رشد کودکان در تمام سنین مؤثر است. در دورهای که دسترسی به محیطهای طبیعی در فضاهای شهری روز به روز کمتر میشود، طراحی فضایی مناسب که بتواند پاسخگوی نیاز افراد بهخصوص کودکان به طبیعت و ارتباط نزدیک با آن باشد قطعاً بر ابعاد روانی و شخصیتی و همچنین فرهنگسازی در جهت حفاظت از طبیعت و محیط زیست تاثیر خواهد داشت. براساس نظریه هوشهای چندگانه گاردنر، هوش طبیعتگرا یکی از نُه نوع هوش در کودکان است که پرورش آن در گرو افزایش ارتباط کودک با طبیعت خواهد بود. اصل تجربه طبیعت توسط کودکان و برنامهریزی برای خلق بستری جهت بروز این تجربه برای کودکان شهرنشین، فرصتی برای افزایش ارتباط با طبیعت را فراهم میکند. هدف این مقاله تدوین شاخصهای طراحی پارک کودک جهت پرورش هوش طبیعتگرایانه میباشد. پژوهش حاضر از نوع کاربردی و کیفی با رویکردی تحلیلی و توصیفی است که به بررسی نظریات پژوهشگران و تبیین ارتباط میان آنها پرداخته است. دادههای تحقیق با استفاده از مطالعات کتابخانهای جمعآوری و با استفاده از تکنیک تحلیل اسناد، بازیابی شده است. براساس اصل تجربه طبیعت و سایر مطالعات انجام شده الگوهایی جهت طراحی پارک کودک منطبق بر ویژگیها و نیازهای کودکان جهت پرورش هوش طبیعتگرایانه در آنها پیشنهاد گردیده است. نتایج حاصل از این تحقیق امکان اخذ تصمیمهایی در راستای فرصتسازی برای افزایش رابطه کودک با طبیعت و نهادینه کردن فرهنگ احترام به طبیعت و حفاظت از محیط زیست در فضاهای شهری از سنین کودکی را فراهم خواهد نمود. |
کلیدواژه ها |
پارک کودک، هوش طبیعت گرایانه، هوش چندگانه. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |